skip to main content

Ιστορικές πληροφορίες για το Οδικό Δίκτυο της Κρήτης

Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που έχει να κάνει με την ανάπτυξη των οικισμών στην Κρήτη, είναι και το οδικό δίκτυο που τους συνέδεε. Δυστυχώς πληροφορίες για το οδικό δίκτυο του νησιού στα βυζαντινά χρόνια δεν διαθέτουμε. Οι μόνες αναφορές προέρχονται και πάλι από την περίοδο της ενετοκρατίας και αυτές στην πλειοψηφία τους αναφέρονται σε αγροτικούς δρόμους οι οποίοι εξυπηρετούσαν την διακίνηση των αγροτών στα κτήματά τους. Οι Βενετοί πάντως πρέπει να διατήρησαν το υπάρχων οδικό δίκτυο αφού συχνά αναφέρονται σε αυτοκρατορικές οδούς ( via imperialis ), ή δημόσιες οδούς, (via publica). Το δίκτυο των δρόμων λογικά θα συνέδεε τα χωριά μεταξύ τους ενώ οι αγροτικοί δρόμοι θα συνέδεαν τους οικισμούς με τα κτήματα. Για την βυζαντινή Κρήτη είναι δύσκολο να ανιχνεύσουμε οικισμούς με βάση το οδικό δίκτυο. Μπορεί όμως να συμβεί το αντίστροφο. Οι οικισμοί τους οποίους γνωρίζουμε ότι ανάγονται στην βυζαντινή περίοδο, μπορούν να υποδείξουν την ύπαρξη των δρόμων, με τους οποίους λογικά θα επικοινωνούσαν μεταξύ τους. Τοποθετώντας τα στοιχεία αυτά σε ένα χάρτη, μια πρώτη διαπίστωση που μπορεί να γίνει είναι ότι σε μεγάλο βαθμό το οδικό δίκτυο της βυζαντινής Κρήτης ταυτίζεται με το σημερινό επαρχιακό δίκτυο. Όσον αφορά την σύνδεση των χωριών μεταξύ τους, μπορεί να διαπιστώσει κανείς, ότι χρησιμοποιούνται οι ίδιοι δρόμοι που βρίσκονταν σε χρήση και το Μεσαίωνα. Όπου συναντάται μεγάλη πυκνότητα οικισμών, όπως στις επαρχίες Μυλοποτάμου, Αμαρίου, Πεδιάδος, Τεμένους, Μονοφατσίου ή Κισάμου και Σελίνου, μπορεί εύκολα να παρατηρήσει κανείς ότι οι οικισμοί συνδέονται με δρόμους, οι οποίοι με μεγάλη πιθανότητα ανάγονται στον Μεσαίωνα.

 

Σφακιά


Νέα Αλικαρνασσός